(tele)VIZE1
28. 8. 2009
(tele)VIZE1
časopis
2
2009
motto ...
Měli jsme pěknou vizi
pak koupili jsme televizi
vize se nám ztratila
televize ji pohltila
Některé názory rodičů na daná témata
( z již výše uvedeného dotazníku )
5) Myslíte si, že Vaše děti jsou ovlivňovány televizí negativně či pozitivně?
Pozitivně: Sledují hlavně sport a mají přehled.
Získávají informace ( naučné pořady, dokumentární pořady ).
Rozšiřuje se jim vzdělávání (zeměpisné, přírodopisné), mohou se zabývat některými
vědomostními soutěžemi.
Televize jim přináší zábavu ( zábavné pořady ).
Zajímají se o dění v přírodě i mimo televizi.
Něco nového se dozvědí.
Rodiče nemusí dětem vysvětlovat některé věci.
Děti si vybírají pořady, které je zajímají, a vzdělávají se.
Při televizi si oddychnou a poznávají nové věci.
Mohou shlédnout naučné filmy, kvízy a soutěže.
Mohou sledovat různé cestopisné a vzdělávací pořady.
Mohou se dívat na pořady o zvířatech.
Negativně: Násilí, krev a smrt je v televizi na „denním pořádku“, takže se stává pro člověka „samozřejmou “ součástí světa.
Televize je inspirace k trestné činnosti, nábízí dojem možného úniku trestu,
vyvolává pocit, že zločin není nic mimořádného.
Televize je ztráta času na úkor pohybu venku, kazí vkus.
Televize přináší přílišnou agresivitu.
V tellevizi je příliš sexuálních scén, agrese, vulgárnosti.
Televize ukazuje na drogy a sex (v negativním smyslu ).
Dětim málo čtou.
Jsou ovlivňovány reklamou ( negativně ).
Děti odmlouvají rodičům, jsou vzpurné atd.
Děti se u televize nudí.
Uskutečňuje se přenos napětí vzruchů do spánku.
Děti jsou zahlcovány negativními zprávami.
Televize předkládá tragické a nepříjemné situace, vede děti k vulgárnímu
vyjadřování.
V televizi je málo vzdělávacích pořadů.
Pozitivní pořady jsou v televizi málo a děti je málo vyhledávají.
Časový harmonogram podrobují pořadům v televizi.
6) Myslíte si, že Vaše děti reagují na násilí v televizi větší agresivitou nebo např. sprostým mluvením nebo jiným způsobem ( v tomto případě uveďte jakým ).
Ano: Reagují strachem z toho, že se jim něco podobného stane.
Nesledují televizi a pouští si DVD.
Vžívají se do děje a napodobují postavy ve filmu.
Stávají se více „otrlí“ vůči násilí.
Nevhodně se vyjadřují a používají vulgární slova.
Uvolňuje se vztah rodiče x dítě.
Děti mají snahu se prosadit, snahu být předčasně dospělými.
Děti se různě hádají, přetvařují se.
9) Myslíte si, že televize dává dětem dostatek pořadů, které by vhodným způsobem zvyšovaly jejich informovanost v dění ve světě, přinášely přírodovědné, společenské, technické, jazykové a jiné vzdělávání? V případě, že myslíte ano, uveďte jaké. V případě, že myslíte ne, uveďte proč.
Ano: Zajímavé pořady ( např. Zázračná planeta), věda a zábava.
Televizní noviny, Občanské judo, Na vlastní oči, Přísně tajné … .
Občas se něco povede.
Soutěžní pořady.
AZ kvíz, dokukentární pořady, pořady o přírodě a historii.
Jazykové vzdělávání.
Všeobecný přehled o aktuálním dění.
Přírodovědné a přírodopisné pořady.
Věda a zábava, Kouzelný školní autobus nebo program o zvířatech Animal Planet.
Cestopisy.
Pořady o bydlení a vaření.
Např pořad Exit 316.
Dokumentární filmy.
Kvízy, Toulavá kamera, Bludiště, Objektiv, Koření.
Kanál Spektrum.
Ne: Uvítaly by více filmů o přírodě.
Je málo dobrých pořadů a dokumentů.
Televize je nástroj manipulace.
Tyto uvedené pořady nejsou pro televizi finančně zajímavé.
Většina pořadů není pro děti vhodná.
Je málo pořadů, které by děti vhodně informovaly.
Vysílají se hlavně kriminálky.
Chybí pořady typu Věda a zábava, Clever.
Chtělo by to víc populárně – vědeckých pořadů a více jazykových pořadů.
Je málo takovýchto pořadů.
Málokterý pořad zaujme.
Je nedostatečná reklama na tyto pořady a nevhodné časové zařazení.
O tyto pořady se zajímá jen Česká televize.
12) Myslíte si, že televize má vliv na trestnou činnost ( v tomto případě máme na mysli
dopspělé i mladé lidi)? Pokuste se uvést některé důvody pro Vaše tvrzení.
Ano: Agresivita u dětí, větší kriminalita.
Různé scény lidi otupí a zvyknou si na násilí, rozvody atd.
Někteří jedinci jsou televizí manipulováni.
V televizi je přemíra násilí.
Někdy se v televizi ukazuje, co si může člověk dovolit a není přitom potrestán.
Televize dává mladým lidem špatný vzor v chování.
Nebudují se rodinné vztahy.
Ukazují se v ní krádeže a podobná trestná činnost.
Má vliv na neschopnost odlišovat realitu od filmu.
Je v ní přemíra násilí a brutality.
Každý by chtěl hodně peněz bez práce, všichni chtějí všechno hned.
Nereálné ztvárnění různých osobních soubojů a bitek má potom ve skutečnosti obrovské následky.
Inspiruje k trestné činnosti, vytváří dojem možného úniku trestu.
Vyvolává pocit, že zločin není nic mimořádného.
Agrese prezentovaná v televizi je chápána jako standart.
Lidé jsou otupělí, agresivnější, lhostejnější, chtějí se vyrovnat svému idolu z televize.
Ukazuje např. šikanování.
Prezentují se v ní nekvalitní filmy.
Ne: Trestná činnost byla ve společnosti vždy.
Zdravého a slušně vychovaného člověka neovlivní.
Děti si mohou povídat o pořadech a udělat si svůj názor.
O vhodnosti pořadu má rozhodnout rodič.
13) Kolik hodin maximálně denně byste doporučovali svým dětem dívat se na televizi? Zkuste vysvětlit proč.
Spíše méně: Vybrané pořady jsou většinou dlouhé a větší doba sledováníí televize vede k tomu, že si děti nevybírají vhodné pořady.
Televizi nevnímám jako zdroj zábavy.
Delší sledování televize vede k únavě.
Duchaprázdné seriály nestojí za ztrátu času.
Chybí výběr uspokojivých pořadů.
Čas lze využít užitečněji.
Jsou jiné a lepší zábavy.
Stačí večerníček.
Děti neudrží déle pozornost.
Děti by se neměly dívat na to, na co se dívají rodiče.
Aby mohly mít víc pohybu a jiných aktivit.
Při delším sledování televize si těžko najdou čas na sport, četbu, povídání
s kamarády, na čas strávený s rodinou.
Děti by měly z televize čerpat inspiraci a měly by si vybírat pořady, které je obohatí.
Televize je „zloděj“ času.
Delší sledování televize neprospívá jejich zdraví a celkové psychické kondici.
Televize by měla spíše sloužit jako odpočinek, vzdělávání, zábava.
Měly by mít více času na kroužky, výlety … .
Neměly by si na televizi zvyknout.
U televize si kazí oči.
Měl by mít dost času na sport, zábavu, přípravu do školy případně aby pomohly
rodičům v domácnosti.
Televize je pasivní zábava.
Spíše více: Televize pomáhá ke většímu vzdělávání dětí.
Aby byl doma klid.
Kulturní koutek:
Ježku ježku
Ježku ježku
kde máš běžku?
Já běžky nenosím
bodlinami se honosím